jannis-brandt-8manzosDSGM-unsplash

Ät mer för att gå ned i vikt!

Maten är ditt bränsle. Utan bränsle tar det stopp. Sedan finns det bra och dåligt bränsle. 

Om man vill gå ner i vikt kopplas det ofta med att man ska äta lite. Men jag skulle säga tvärtom. Du kommer nog aldrig känna att du ätit så mycket förut. 

Bra mat har mindre kalorier och ger en bättre mättnad. Om du äter bra mat vid flera tillfällen har du hittat en bra balans som håller dig borta från sötsug och dumma beslut.

Med bra mat menar jag fiberrik, bra fetter, vitaminer, långsamma kolhydrater. 

Tex. 

Protein

Ägg, lax, tonfisk, vit fisk, köttfärs, kyckling, kalkon, rostbiff, bönor, kvarg.

Kolhydrater

Fullkorn, ris, potatis, sötpotatis, rotfrukter, baljväxter, havregryn, banan, bulgur, quinoa, cous cous. 

Fett

Nötter, olja, avokado, frön, ägg, smör, grädde, sill, lax, sardiner, strömming. 

Hur gör man då med kosten?

  • Ät frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål. Från bra alternativ av protein, kolhydrater och fett.
  • Ät grönsaker till varje måltid
  • Ät mycket frukt och bär
  • Drick minst 2 l vatten om dagen
  • Undvik socker 
  • Ät innan och efter träning (För att orka och fylla på)

Ju mer du tränar ju mer mat kommer du behöva för att dina muskler bibehållas och växa. Vid styrketräning behöver musklerna fyllas på med protein.  1,4-2,0 gram protein per kilo kroppsvikt. 

Även dina tarmar kommer tacka dig när du har en bättre kosthållning. Drick tillräckligt med vatten, det är vattnet som smörjer tarmen. Ät mer fibrer och probiotika, det får tarmarna att arbeta. Undvik snabba kolhydrater.

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Scroll to Top