amirali-mirhashemian-pucP6jZSyV4-unsplash

CheatDays.. bra eller dåligt?

Många som går på diet pratar ofta om cheatdays. Det är väldigt olika på hur man ser på det. Dom flesta som har börjat en diet går all in och verkligen stenhårt följer sitt kostschema till tiden på dieten är över, då ”unnar man sig relativist ofta” i stället. Det är som att man tänker att – Nu har jag varit jätteduktiga dom här veckorna så nu får jag unna mig ett tag. Vilket tyvärr blir lite tokigt. Då har man varit jätteduktig och haft disciplinen att fullfölja sin diet men sedan när den är klar, börjar man äta igen. Då har du ju rent ut sagt kastat bort din diet. För allt din kropp och ditt huvud har vant sig vid som att få bort sockersug, kroppen har börjat vänja sig vid att få den lite men hälsosamma maten, mer fibrer, mycket grönsaker. Gör ju att du hamnar tillbaka där du en gång börja. 

Sen har vi dom som har en bra kosthållning 90 % av tiden men har en dag i veckan man äter lite godis, snabbmat eller vad man nu gillar. 

Jag personligen tycker att det är helt ok. Om du inte ska tävla i fitness så anser jag att det är toppen att äta hälsosamt majorieteten av tiden och att någon gång ibland ta en kaka på ett kalas eller äta julbord. Så länge du äter bra resterande tid och rör på dig så är det ingen fara. Många kan tyvärr bli helt mansika i att räkna kalorier eller straffar sig själv med jorden ångest för att man åt en kaka. Detta gör att du stressar upp dig vilket inte leder till något bra alls. Det gör inget om du tog den där kakan. Det är i det stora hela som räknas. 

Är du en en person som har oroligt svårt förhållande till mat. Som inte kan ta en chokladbit utan att börja äta socker igen, då borde du låta bli. Då får du välja om ditt mål och dina tidigare resultat är vart att kasta bort och börja om igen.  Tufft men så är det. 

Som en branschkollega Tomas Skoglund säger:

Kroppens fettförbränning påverkas av ett hormon som heter Leptinnågot som i folkmun är mer känt som ”anti-svält hormonet”. Hormonets primära arbetsuppgift är exakt vad dess lekmannamässiga namn låter som – att skydda oss från svält.

Som du säkert inser kommer våra smarta kroppar aldrig välja något så ”oviktigt” som maximerad fettförbränning före egen överlevnad. Något som innebär att kroppen mer ofrivilligt kommer släppa sitt dyrbara- och skyddande underhudsfett om vi äter för lite mat under för lång tid.

Om din strikta kosthållning på daglig basis innebär strikta kaloriunderskott kommer en av de långvariga effekterna vara att kroppen tror att den håller på att svälta, något som leder till en automatisk och omedveten omprogrammering.
Låt därför din ”fuskdag” göra entré och rädda sommarformen!Genom att ”överäta” en dag, alltså äta mycket mer än du egentligen behöver, höjer du kroppens leptinnivåer på nytt. Plötsligt inser kroppen att den inte löper risk för att svälta och dö, en insikt som leder till att den mer effektivt kan släppa ifrån sig fettet och tillåta din fortsatta fettförbränning. Magic!

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Scroll to Top