focus

Därför vill vi behålla våra dåliga vanor

Nu är det snart ett nytt år och ett nytt år för folk brukar innebära att man blickar tillbaka på det året som varit och börjar fundera på det man vill förbättra. Man är bestämd på att detta år ska bli det bästa året. Ett vanligt löfte är att man ska ta tag i sin träning, bli mer hälsosam och komma i form. Då vi alla människor är olika är detta väldigt svårt för många och enklare för vissa. (Jag vet det är orättvist.)

Många sätter ett datum och sedan bara kastar sig ut och går all in, vilket för många enbart håller i några månader sen är man tillbaka på ruta noll igen. Andra kan känna att dom har ett jättebra flow men sen kommer dagen man är trött och omotiverad, då blir man jätte besviken och arg på sig själv, vilket resulterar i en svacka som gör att man ger upp. Sedan finns det ju självklart folk som klarar detta utan problem men då kanske inte denna text är riktad till er.

För att lyckas med en förändring har ditt tankesätt en jättestor betydelse. Du kan planera och förbereda hur mycket du vill men har du inte bestämt dig för att detta är en resa som kommer kräva mycket av hur du tänker. Majoriteten av ditt tankesätt måste vara motivation och en del disciplin. Motivationen kommer tryta många gånger, då vi alla är mänskliga och har sämre dagar men det är då disciplinen är viktig. Då får man tänka tillbaka och fråga sig varför jag tog detta beslut. Jo för du ville göra en förändring sen får du även blicka framåt och tänka på ditt mål. För att ta sig dit krävs ett driv och engagemang från din sida, och så är det för alla.

En vana är en trygghet, därför är det svårt att ta sig ur den Comfort zonen för att skapa en ny vana. Man får då tänka på att även dåliga vanor är en trygghet. Därför är det läskigt att så kallat blotta sig och stå där utan hängsle och livrem. Men när du skapat den nya vanan kommer det bli din nya trygghet. Varje gång du har dåliga dagar gäller det att tänka framåt. Gör det där träningspasset ändå eller låt bli det där fikabrödet och följ din plan i stället. För varje gång du övervinner detta kommer din hjärna att vänja sig och tillslut bli detta något som är en vanlig rutin för dig. Om du även då tänker på belöningen av resultat som blir varje gång du lyckas får du en skjuts av motivation för där har du kvittot på att du banne mig visst klarar detta, och att du är duktig på det också.

Det gäller att bryta gamla mönster och skapa nya vanor. Ge det lite tid, när du väl kommer dit så blir det mycket enklare. Så börja med att hitta din motivation och disciplin. Känner man fortfarande att man behöver hjälp utifrån så rekommenderar jag att skaffa en PT.
Där har du en person som har djup kunskap, som hjälper dig att planera, hjälper dig att fokusera, en person som är ditt bollplank.

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Scroll to Top