goals

Konsten att sätta mål

När du har bestämt dig för att ändra din livsstil ska du sätta ett mål för att resan ska kunna bli av och bli enklare. Alla har vi olika mål, vissa vill bli starkare, andra kämpar med att gå ner i vikt likväl som att vissa kämpar med att gå upp i vikt. Många behöver träningen för att ta sig tillbaka från en gammal skada. 

Att nå mål, oavsett hur stora eller små de är, stärker alltid självförtroendet.

Oavsett vilket mål du har måste du veta hur du ska komma dit. 

  • Vad behöver jag för att ta mig dit? Gymkort, redskap, gå upp tidigare på morgonen, matlådor.
  • Hur lång tid kommer det ta? Sätt en rimlig tid. En viktnedgång får inte gå för fort det är inte hälsosamt, allt kan hända på vägen så ge det tid.  
  • Behöver jag hjälp av andra närstående. Tex kan min sambo, mamma, syskon ta hand om barn medan jag är på gymmet. Berätta för dom på jobbet att du ska göra denna resa och inte vill ha påtryckningar i fikarummet. 
  • Kunskap. Har du kunskapen hur du ska sätta ihop alla komponenter som behövs för att lyckas. Sömn, stress, kost, träning, frekvens och duration. Ta hjälp om du behöver. 

Det stora misstaget de flesta gör är att gapa över för mycket på en gång. Att sätta upp för stora mål gör att risken för att tappa fokus och förlora tålamodet ökar. Då blir vi också snabbare på att ge upp när vi börjar tappa sugen.
För att lyckas nå sina mål behöver man bryta ned stora mål till mindre delmål. 

Livet är som en skogsstig, fullt av hinder. Det är lika bra att inse att det finns svårigheter med allt, särskilt med det som du ännu inte har förverkligat. Men vem har sagt att livet ska vara enkelt? Tänk igenom vad den här frågan egentligen handlar om. När du vet vilka hindren är för att nå ditt mål, vet du också vad som behöver göras för att ta dig förbi dem.

Med ett mål vet du hela tiden vart du strävar. Ett mål ger dig extra driv och du vet när lyckats. Det är förens då du kan har lagt grunden för att sätta upp nya mål.

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Scroll to Top