victor-freitas-KIzBvHNe7hY-unsplash

Motion & Träning

Hur viktig påverkan har egentligen träning på livet? Jag skulle säga att den är enorm.

Stillasittande arbete, intresset för tevespel, sociala media via telefonen, tidsbrist, ensamstående. Ja det är mycket som gör att vi inte prioritera träningen. Vilket egentligen borde vara en av dom mest prioriterade saker för alla. 

Utan träning

  • Försämrat immunförsvar
  • Försämrat skelett
  • Stor risk för sjukdomar
  • Stor risk för övervik/fetma
  • Trötthet
  • Sämre balans/koordination

Om vi i stället tittar på alla fördelar med träningen.

    Med träning

  • Bättre blodcirkulation/pulsen går ner
  • Starkt skelett
  • Bättre immunförsvar
  • Både fysiskt och psykiskt starkare
  • Minskar risken för sjukdomar avsevärt 
  • Gladare då du får mer endorfiner
  • Bättre balans/koordination
  • Du har möjlighet att klar dig själv längre när du blir äldre
  • Sover bättre

Hur mycket ska du tränar? 

  • 150 minuter relativt hög intensitet i veckan
  • Rörelse 30 min om dagen
  • 10 000 steg 
  • Styrketräning 80 % belastning av 1 RM 

Hur gör man då för att ta sig an att börja träna med alla hinder?

  • Gå igenom ditt schema vart kan jag lägga in min träning? Gå upp en timme tidigare, träna på lunchen, träna på kvällen, vart passar att jag tränar? Hemma eller på gymmet? 
  • Involvera familj och vänner. Gå igenom med sambon när passar det att du tränar en timme? Kan du hämta eller lämna på dagis? Är du ensamstående träna direkt efter du lämnat på dagis. Fråga en vän eller mamma om dom kan passa någon gång i veckan så du kan gå iväg. Eller träna hemma när barnen somnat. Träna på morgonen hemma innan barnen vaknat. 
  • Gör dom små saker som blir till stora. Gå av bussen en hållplats tidigare och gå resten. Gå till jobbet, ta trappan i stället för hissen.  Bär matkassarna hela vägen. Lasta inte av utanför porten. Få in träning när du leker med dina barn. Jaga, springa ,bär.
  • Många blir stressade när dom går till gymmet för att dom inte vet hur man gör. Man vill inte se dum ut. Tänk på att alla har varit nybörjare. Läs på maskinerna, fråga personalen. Anlita gärna en PT. Dom ger dig alla hjälpmedel du behöver för att lyckas med din träning. 
  • Det går jättebra att träna utan redskap om man vill träna hemma. Det räcker med din kropp som verktyg för att komma långt.
  • Du måste ha viljan. Det kommer komma motgångar då gäller det att bita ihop. Det blir alltid lättare med tiden. Du ska lyckas bryta vanor och skapa nya.

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Scroll to Top