bruce-mars-s8PTWCu5maQ-unsplash

Sömnen och återhämtningens betydelse för din träning.

För att kunna få ett resultat av din träning är vila och återhämtning superviktigt. Det är under tiden vi sover som kroppen bygger upp och reparerar sig själv. 

Många upplever också att träning gör att de sover bättre. Sover du för lite blir effekten den motsatta. Då ökar produktionen av kortisol som har en muskelnedbrytande effekt. 

Sömnen behövs för att kroppen och hjärnan ska få återhämta sig och bearbeta intryck.

 När du sover:

  • Varvar kroppen ner, blodtrycket sjunker, pulsen och kroppstemperaturen går ner, andetagen blir färre och musklerna slappnar av.
  • I delar av hjärnan minskar aktiviteten. Samtidigt lagras minnen och ny kunskap och nya intryck bearbetas.
  • När du sover aktiveras kroppens immunsystem och viktiga hormoner bildas.
  • Samtidigt minskar produktionen av stresshormoner. 
  • Att sova tillräckligt kan minska risken för sjukdomar som förhöjda blodfetter, hjärt-kärlsjukdom, diabetes typ 2, depression och utmattningssyndrom. 
  • För barn och ungdomar som växer har sömnen stor betydelse eftersom tillväxthormon bildas då.

Det viktigaste är att ha balans och lära känna sin kropp och våga lyssna på dess signaler, Våga vila för att ge kroppen en chans till återhämtning och uppbyggnad 

  • Prioritera sömn på samma sätt som du prioriterar kost och träning. Boka in sömn i kalendern på samma sätt som du bokar in andra aktiviteter. 
  • Om du ska prestera inför en tävling eller liknande är det bra med några extra timmars sömn.  
  • Försök att inte träna för nära inpå läggdags. Helst ska ditt pass vara avslutat ungefär tre timmar innan det är dags att sova för att du ska somna lättare.
  •  Försöka att även få sömnen till en rutin. Om du lägger dig och går upp relativt samma tid varje dag. Vänjer sig hjärna och kropp. 
  • Lägg bort skärmar. Tänk på att det blå ljuset stör utsöndringen av sömnhormonet melatonin.
  • Sov gärna 7-8 timmar om dagen. 
  • Ta alla måsten och diskussioner innan ni går och lägger er. Sen släpper ni det för idag. Problemet löser sig inte på kvällen för att du ligger och tänker på det ändå. Det lättare att komma på idéer när du är utvilad. 
  • En natt med dålig sömn är ingen natt. Sömnunderskott kommer att påverka dig, men om det händer någon gång ibland finns det ingen anledning att vara orolig. Är problemet däremot återkommande är det viktigt att söka hjälp. En förklaring till sömnproblemet kan vara överträning. 

När du styrketränar tänk på att inte träna samma muskelgrupp två gånger efter varandra. Musklerna behöver 48 timmar för att kunna reparera sig.

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Scroll to Top