nik-shuliahin-BuNWp1bL0nc-unsplash

Stress påverkar mer än du tror

Stress har vi alla i vår vardag på ett eller annat sätt. Det finns positiv stress och negativ stress. I många situationer kan det vara bra att få det där lilla stresspåslaget, när du har en deadline på jobbet, bråttom för att hämta barn på dagis eller komma i tid till bussen.  Känslan av stress framkallas nämligen i situationer som kräver något extra från kropp eller hjärnan. När vi ställs inför en särskilt tuff uppgift eller upplever att vi inte har kontroll över situationen. Detta är så kallat kortvarig stress och är helt ofarlig. Men får du förmycket negativ stress kan det ge stora konsekvenser. Långvarig stress uppstår när kropp och hjärnan inte får tillräcklig återhämtning. Under en stressreaktion är det många organ och funktioner i kroppen som går på högvarv. Hjärtat pumpar fortare, adrenalinet är på topp, andningen blir snabbare och musklerna spänns. Utan återhämtning fortsätter dessa organ och funktioner i samma rytm samtidigt som stressen kvarstår. Vilket säkert alla förstår hur det sluta. 

 Eftersom stress påverkar så många delar av kroppen kan symtomen variera. De första signalerna på att man är för stressad kan vara 

  • Man sover dåligt eller känner en stor trötthet som inte går att vila bort.
  • Lätt irriterade eller rastlösa och har svårt att koppla av och varva ner. 
  • Olustkänslor, oro, rädsla och ångest liksom svårigheter att koncentrera sig. 
  • Hjärtklappning och det kan kännas svårt att andas ordentligt. 
  • Problem med magen och drabbas av orolig mage, smärtor eller förstoppning.  
  • Huvudvärk eller stelhet och värk. 
  • Överkänslighet mot ljud, ljus eller vissa dofter. 
  • Utslag och eksem vara en larmklocka som signalerar att kroppen är i obalans.

För att undvika negativstress kan du själv påverka genom att:

  • Prioritera det som är viktigast
  • Sätt realistiska mål för dig själv
  • Lämna jobbet på jobbet
  • Motionera mera
  • Prioritera aktiviteter som ger återhämtning

Har du redan hamnat i stressrelaterad ohälsa kan rätt träning kan hjälpa dig.

  • Kombinationsträning där man blandar kondition och styrketräning för det stora muskelgrupperna är det mest effektiva när det gäller stress. Där intensiteten för kondition är relativt hög, cykla, löpning. Styrketräning ska ligga på en belastning av 80% av 1RM. 
  • Minst 2,5 timmes kondition i veckan och 3 styrkepass i veckan. 

Viktiga faktorer.

  • Var med veten om andning. 
  • Ta inte i för mycket, känn dina gränser
  • Pga. försämrat minne och koncentrations nedsättning blanda koordinativa utmaningar med enkla övningar.

Dela

Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Scroll to Top